ממענה לשאלה לחזרה בתשובה
אנו עומדים בפתחה של שנה חדשה, ואתם צופים כעת ברשומה הראשונה בבלוג. אין זמן מתאים יותר להתחיל בו מסורת חדשה מאשר בערב ראש השנה, ואני אשתדל לעדכן את הבלוג (אם תרצו כמובן) מדי שבועיים. אולם מבחינתי, התאריך הזה מתאים במיוחד. והוא קשור לשם המרפאה שלי. שם המרפאה שלי הנו רב-משמעי. ראשית, רציתי להקים מרפאה שתתן מענה לבעיות רפואיות באופן טבעי. שנית, אני מאמין שרפואה סינית (ותחומים נוספים) היא המענה הטבעי והראשוני לרוב הבעיות ולא מענה שתורו מגיע רק לאחר יאוש מרפואות אחרות. שלישית, שם המרפאה נגזר ממונח שטבע הרב אברהם יצחק הכהן קוק, ופירושו שיש חזרה בתשובה גם ברובד הגופני, ולא רק הנפשי, ולכן בריאות היא בעצם סוג של חזרה בתשובה. גם אלו המכירים את הפסקה הראשונה בספר "אורות התשובה" מוזמנים להמשיך ולקרוא ואולי לקבל "אורות" חדשים. אלו שלא מכירים יגלו שהרב קוק פירש את מהמושג "תשובה" בדרך חדשנית ואטרקטיבית.
המעוניינים לקרוא את הפסקה במקור מוזמנים ללחוץ על הקישור הבא:
אורות התשובה פרק א'
מה הקשר בין הנחת תפילין להתעמלות?
לפי הרב קוק יש קשר, את שניהם אדם יכול לבצע כחלק מחזרתו בתשובה! האמת היא שגם אני נדהמתי מכך לפני כשלוש עשרה שנה, לא הבנתי כיצד הרב קוק קישר את התשובה אל הבריאות. בדרך-כלל אנו מדברים בתשובה על קיום מדוקדק יותר במצוות, על כוונה יתירה, על תשובה מפחד ויראה ועל תשובה מאהבה ומרצון אל ה'. בתורה, בנביאים ואצל חכמי ישראל במהלך הדורות אפשר לקרוא על היתכנות התשובה, על כך שה' רוצה בתשובתינו ומבטיח סליחה לשבים אליו באמת. הנביאים קוראים לנו לשוב אל ה' ולעבדו. בעלי המוסר עוסקים בתיקון דקדקני של המצוות, ולעומת זאת בחסידות אנו לומדים שהעיקר זו התשובה אל ה' ובאלול יש לנו הזדמנות לתקן מהשורש את הרצון. אולם בכל אלו לא נאמר או נכתב על-כך שלעשות התעמלות זו תשובה.
חוקי החיים הנכונים
הרב קוק קורא לסוג התשובה שסקרנו לעיל "תשובה אמונית". "התשובה האמונית" מהווה בעצם השפעה על האדם מבחוץ – הרב המדבר אליו, הספר שאותו הוא קורא, כל אלו קוראים לו לשוב בתשובה. השומע שב בתשובה מצד ההשפעה הגדולה שנעשתה בתוכו או עקב היראה והפחד מאימת הדין או מנשגבותו של ה'. לעומת התשובה האמונית, מחדש הרב קוק כי יש שתי תשובות נוספות שבאות מתוך האדם: "התשובה הטבעית" (המתחלקת לשתיים: א.הגופנית. ב. הנפשית והרוחנית) ו"התשובה השכלית".
התשובה הטבעית הגופנית, היא בעצם חזרה של האדם אל עשיית הטוב והנכון מצד חוקי החיים. ישנן דרכים לפיהן בן-אנוש צריך להתקיים. ישנה אכילה נכונה, שינה טובה, התעמלות מספקת וכדומה. (חלק מהדרכים האלו הן גם מצוות או צווים מוסריים. למשל, אפשר לראות בחובת הברכה אמירה בריאותית – אכול במתינות ולא ברעבתנות, אחד מהטעמים לנטילת ידיים הוא שמירה על היגיינה ועוד). אדם שפועל בניגוד לחוקים אלו עובר "עבירות טבעיות", וכשהוא מבין זאת הוא יודע שאין הוא צריך (רק) להתפלל אלא לתקן את דרכיו משום שהוא עצמו המזיק ולא אחר. אין לו מה לפנות לקב"ה בתלונה כשהוא מבין שהוא אחראי למעשיו.
התשובה הטבעית הנפשית והרוחנית מתבססת על-כך שלאדם יש חוש טבעי של עשיית טוב – "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱ-לֹקִים אֶת-הָאָדָם יָשָׁר; וְהֵמָּה בִקְשׁוּ, חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים" (קהלת ז/כט). חז"ל אומרים שאלמלא התורה היינו לומדים מידות טובות מהחיות . כאשר אדם עושה מעשים שליליים ופוגע בזולת או הולך נגד צו ה' הוא מצטער על-כך ורוצה לשוב בתשובה. הכתוב קורא לכך "מוסר כליות" –אֲבָרֵךְ--אֶת- ה', אֲשֶׁר יְעָצָנִי; אַף-לֵילוֹת, יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי. (תהילים טז,ז).
חסרונות התשובה הטבעית
ישנן שני חסרונות בתשובה הטבעית, וכמו בכל דבר חסרונותיה הם גם היתרונות שלה.
החסרון הראשון הוא, שהכוח המניע של התשובה הטבעית הוא הכאב, הצער או התסכול. אדם חווה כאבי בטן, כאבי ראש, חולשה ומול עיניו נדלקת נורה אדומה. לא כולם שמים לב לנורה הזו, ולפעמים גם אלו ששמים לב אליה בוחרים להתעלם ממנה או על-ידי חזרה לשגרה והתעלמות או בעזרת כדורים – אופטלגין לכאב ראש, לוסק לצרבות, קפה לעייפות וכדומה. אולם החסרון הוא גם היתרון – מי שבוחר לשים לב לתמרור וללכת לפיו ולשנות את דרכיו זוכה לתשובה אמיתית – חזרה למסלול חיים נכון.
כך גם בתשובה הטבעית הנפשית, יש שיתרצו לעצמם מדוע מה שעשו איננו כה נורא. יש שיקחו חצי כדור – צרת רבים חצי נחמה, כולם עושים ככה. יש שיאמרו אני לא מסוגל ויתרצו זאת בחוסר הכח שלהם. ויש שיקחו את עצמם בידיים ויתקנו את מעשיהם וישמחו בכך.
החסרון השני הוא חוסר הידע והספק הטמון בהם. גם אם נרצה לשוב בתשובה טבעית גופנית, איננו יודעים תמיד כיצד נוכל להפטר מכאב הראש או הבטן. איננו יודעים מה טוב לנו לאכול ומה לא, איזה סוג התעמלות נאהב וכדומה. "המדיצינה (הרפואה) עוסקת בזה אמנם הרבה, אבל לא נשתכללה כפי הנראה עדיין לגמרי עבודה גדולה זו, ולא נמצא עדיין הפתרון הנכון לכל שאלות התשובה הגופנית...", כתב הרב קוק לפני קרוב למאה שנה. אומרים שהרב קוק השתמש במילים לועזיות כשהתייחס באירוניה – אינני יודע כיצד היתה בדיוק הרפואה בזמנו של הרב קוק, אולם גם היום, למיטב ידיעתי הרפואה הקונוונציונלית לא באמת מפנה משאבים משמעותיים לרפואה טבעית שאיננה מבוססת על כדורים. למשל, לא חוקרים מספיק מהי התזונה הנכונה מבין שיטות התזונה הרבות, מתוך ים הכסף שמיועד עבור מחקרי תרופות לא מופנה כמעט כלום למחקר על השפעת הטאי צ'י (התעמלות סינית) על הבריאות למשל. ואין כאן המקום לפרט מדוע. עם זאת, ישנה חזרה בתשובה גם בתחום הזה ברפואה, והרבה רופאים מנסים קודם כל לגרום לחולה לשנות את ארחות-חייו, לפני שהם רושמים לו תרופות (בעיקר בנושאים של לחץ-דם, סוכרת, לב וכדומה).
הספק הוא גם מנת חלקה של התשובה הטבעית הנפשית, משום שהיא איננה באה ממקור עליון ודאי אלא ממקור פנימי שאיננו תמיד מדוייק ונקי מסיגים. אך לא נאריך בכך.
על מה אכתוב
חסרונות אלו של התשובה הטבעית מניעים אותי לכתוב את הבלוג הזה כך שיהיה מענה לחוסר הידע. אשתדל לעסוק בתחום של התשובה הטבעית הגופנית וגם קצת הנפשית, על-מנת שמי שרוצה לשוב בתשובה אל מסלול חייו ידע כיצד ויוכל לתת מענה לכאביו וגופניים ולצערו הנפשי וגם יוכל ללכת במסלול הנכון עוד לפני שהכאבים מתחילים.
על הקשר בין סוגי התשובה השונים
המשפט האחרון מחבר אותנו לידיעה שהתשובה הנעלה היא "התשובה השכלית" זאת שלא מונעת רק בגלל הצער או עקב השפעה של משהו חיצוני (לימוד, דרשה, מאמר, רשומה...) אלא תשובה שבאה מהכרה פנימית מה היא הדרך הנכונה ללכת בה מתוך השקפת עולם מלאה, לאחר שהקשיבה גם לגוף ולנפש וגם למסורת.
לשוב בתשובה כולל אם-כן יחס של כבוד ושימת לב לגוף (תשובה גופנית טבעית), להקשיב לקולות העולים מתוככי נפשי (תשובה גופנית נפשית), להישמע לדברי התעוררות וחיזוק (תשובה אמונית) וללכת לפי האמת הפנימית והמודעת שלי (תשובה שכלית). אולם כל תחום אינו עומד בפני עצמו ובלעדי האחרים הוא חלקי ביותר.
אז מה זה: דבר תורה או מדור בריאות?
הרשומה הפעם היא קצת חריגה (למרות שנעסוק בהמשך גם בחגים נוספים), והבלוג כמובן יעסוק בתחום הגוף בעיקר. אולם בגלל הסיבה שהגוף קשור מהותית לנפש ולרוח, וש"כפי הנראה מקצוע של תשובה זו תלוי הוא, בקשר חזק, ביתר חלקי התשובה הרוחנית-הטבעית, האמונית והשכלית" יהיו בו גם התייחסויות אל החלקים הגבוהים שבנפש וגם אל המסורת היהודית.
נעסוק השנה ב"ה בכאבי גב ובהבנת תפקידו של הגב לפי הרפואה הסינית, בראש ובכאביו וכן במחלות החורף ובפורמולות של צמחי מרפא שיכולות לעזור לנו לעבור את החורף בשלום. נושאים נוספים יבחנו במהלך השנה גם בהתאם לתגובות שיעלו מכם.
לפני כמה שנים החלטתי שאני מנסה ללכת בדרך הזו ולשוב בתשובה טבעית. עשיתי כמה טעויות בדרך ועדיין אני מחפש כמה תשובות ועוד צריך הרבה פעמים לתקן את עצמי.
אני מזמין אתכם להצטרף לקריאה מדי שבועיים. דעו תמיד שאין בכתיבה משום הדרכה של מטיף שכבר הזדכך וכעת מטיף לצאן מרעיתו, אלא בעיקר הזמנה להקשבה.
אנו עומדים בפתחה של שנה חדשה, ואתם צופים כעת ברשומה הראשונה בבלוג. אין זמן מתאים יותר להתחיל בו מסורת חדשה מאשר בערב ראש השנה, ואני אשתדל לעדכן את הבלוג (אם תרצו כמובן) מדי שבועיים. אולם מבחינתי, התאריך הזה מתאים במיוחד. והוא קשור לשם המרפאה שלי. שם המרפאה שלי הנו רב-משמעי. ראשית, רציתי להקים מרפאה שתתן מענה לבעיות רפואיות באופן טבעי. שנית, אני מאמין שרפואה סינית (ותחומים נוספים) היא המענה הטבעי והראשוני לרוב הבעיות ולא מענה שתורו מגיע רק לאחר יאוש מרפואות אחרות. שלישית, שם המרפאה נגזר ממונח שטבע הרב אברהם יצחק הכהן קוק, ופירושו שיש חזרה בתשובה גם ברובד הגופני, ולא רק הנפשי, ולכן בריאות היא בעצם סוג של חזרה בתשובה. גם אלו המכירים את הפסקה הראשונה בספר "אורות התשובה" מוזמנים להמשיך ולקרוא ואולי לקבל "אורות" חדשים. אלו שלא מכירים יגלו שהרב קוק פירש את מהמושג "תשובה" בדרך חדשנית ואטרקטיבית.
המעוניינים לקרוא את הפסקה במקור מוזמנים ללחוץ על הקישור הבא:
אורות התשובה פרק א'
מה הקשר בין הנחת תפילין להתעמלות?
לפי הרב קוק יש קשר, את שניהם אדם יכול לבצע כחלק מחזרתו בתשובה! האמת היא שגם אני נדהמתי מכך לפני כשלוש עשרה שנה, לא הבנתי כיצד הרב קוק קישר את התשובה אל הבריאות. בדרך-כלל אנו מדברים בתשובה על קיום מדוקדק יותר במצוות, על כוונה יתירה, על תשובה מפחד ויראה ועל תשובה מאהבה ומרצון אל ה'. בתורה, בנביאים ואצל חכמי ישראל במהלך הדורות אפשר לקרוא על היתכנות התשובה, על כך שה' רוצה בתשובתינו ומבטיח סליחה לשבים אליו באמת. הנביאים קוראים לנו לשוב אל ה' ולעבדו. בעלי המוסר עוסקים בתיקון דקדקני של המצוות, ולעומת זאת בחסידות אנו לומדים שהעיקר זו התשובה אל ה' ובאלול יש לנו הזדמנות לתקן מהשורש את הרצון. אולם בכל אלו לא נאמר או נכתב על-כך שלעשות התעמלות זו תשובה.
חוקי החיים הנכונים
הרב קוק קורא לסוג התשובה שסקרנו לעיל "תשובה אמונית". "התשובה האמונית" מהווה בעצם השפעה על האדם מבחוץ – הרב המדבר אליו, הספר שאותו הוא קורא, כל אלו קוראים לו לשוב בתשובה. השומע שב בתשובה מצד ההשפעה הגדולה שנעשתה בתוכו או עקב היראה והפחד מאימת הדין או מנשגבותו של ה'. לעומת התשובה האמונית, מחדש הרב קוק כי יש שתי תשובות נוספות שבאות מתוך האדם: "התשובה הטבעית" (המתחלקת לשתיים: א.הגופנית. ב. הנפשית והרוחנית) ו"התשובה השכלית".
התשובה הטבעית הגופנית, היא בעצם חזרה של האדם אל עשיית הטוב והנכון מצד חוקי החיים. ישנן דרכים לפיהן בן-אנוש צריך להתקיים. ישנה אכילה נכונה, שינה טובה, התעמלות מספקת וכדומה. (חלק מהדרכים האלו הן גם מצוות או צווים מוסריים. למשל, אפשר לראות בחובת הברכה אמירה בריאותית – אכול במתינות ולא ברעבתנות, אחד מהטעמים לנטילת ידיים הוא שמירה על היגיינה ועוד). אדם שפועל בניגוד לחוקים אלו עובר "עבירות טבעיות", וכשהוא מבין זאת הוא יודע שאין הוא צריך (רק) להתפלל אלא לתקן את דרכיו משום שהוא עצמו המזיק ולא אחר. אין לו מה לפנות לקב"ה בתלונה כשהוא מבין שהוא אחראי למעשיו.
התשובה הטבעית הנפשית והרוחנית מתבססת על-כך שלאדם יש חוש טבעי של עשיית טוב – "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱ-לֹקִים אֶת-הָאָדָם יָשָׁר; וְהֵמָּה בִקְשׁוּ, חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים" (קהלת ז/כט). חז"ל אומרים שאלמלא התורה היינו לומדים מידות טובות מהחיות . כאשר אדם עושה מעשים שליליים ופוגע בזולת או הולך נגד צו ה' הוא מצטער על-כך ורוצה לשוב בתשובה. הכתוב קורא לכך "מוסר כליות" –אֲבָרֵךְ--אֶת- ה', אֲשֶׁר יְעָצָנִי; אַף-לֵילוֹת, יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי. (תהילים טז,ז).
חסרונות התשובה הטבעית
ישנן שני חסרונות בתשובה הטבעית, וכמו בכל דבר חסרונותיה הם גם היתרונות שלה.
החסרון הראשון הוא, שהכוח המניע של התשובה הטבעית הוא הכאב, הצער או התסכול. אדם חווה כאבי בטן, כאבי ראש, חולשה ומול עיניו נדלקת נורה אדומה. לא כולם שמים לב לנורה הזו, ולפעמים גם אלו ששמים לב אליה בוחרים להתעלם ממנה או על-ידי חזרה לשגרה והתעלמות או בעזרת כדורים – אופטלגין לכאב ראש, לוסק לצרבות, קפה לעייפות וכדומה. אולם החסרון הוא גם היתרון – מי שבוחר לשים לב לתמרור וללכת לפיו ולשנות את דרכיו זוכה לתשובה אמיתית – חזרה למסלול חיים נכון.
כך גם בתשובה הטבעית הנפשית, יש שיתרצו לעצמם מדוע מה שעשו איננו כה נורא. יש שיקחו חצי כדור – צרת רבים חצי נחמה, כולם עושים ככה. יש שיאמרו אני לא מסוגל ויתרצו זאת בחוסר הכח שלהם. ויש שיקחו את עצמם בידיים ויתקנו את מעשיהם וישמחו בכך.
החסרון השני הוא חוסר הידע והספק הטמון בהם. גם אם נרצה לשוב בתשובה טבעית גופנית, איננו יודעים תמיד כיצד נוכל להפטר מכאב הראש או הבטן. איננו יודעים מה טוב לנו לאכול ומה לא, איזה סוג התעמלות נאהב וכדומה. "המדיצינה (הרפואה) עוסקת בזה אמנם הרבה, אבל לא נשתכללה כפי הנראה עדיין לגמרי עבודה גדולה זו, ולא נמצא עדיין הפתרון הנכון לכל שאלות התשובה הגופנית...", כתב הרב קוק לפני קרוב למאה שנה. אומרים שהרב קוק השתמש במילים לועזיות כשהתייחס באירוניה – אינני יודע כיצד היתה בדיוק הרפואה בזמנו של הרב קוק, אולם גם היום, למיטב ידיעתי הרפואה הקונוונציונלית לא באמת מפנה משאבים משמעותיים לרפואה טבעית שאיננה מבוססת על כדורים. למשל, לא חוקרים מספיק מהי התזונה הנכונה מבין שיטות התזונה הרבות, מתוך ים הכסף שמיועד עבור מחקרי תרופות לא מופנה כמעט כלום למחקר על השפעת הטאי צ'י (התעמלות סינית) על הבריאות למשל. ואין כאן המקום לפרט מדוע. עם זאת, ישנה חזרה בתשובה גם בתחום הזה ברפואה, והרבה רופאים מנסים קודם כל לגרום לחולה לשנות את ארחות-חייו, לפני שהם רושמים לו תרופות (בעיקר בנושאים של לחץ-דם, סוכרת, לב וכדומה).
הספק הוא גם מנת חלקה של התשובה הטבעית הנפשית, משום שהיא איננה באה ממקור עליון ודאי אלא ממקור פנימי שאיננו תמיד מדוייק ונקי מסיגים. אך לא נאריך בכך.
על מה אכתוב
חסרונות אלו של התשובה הטבעית מניעים אותי לכתוב את הבלוג הזה כך שיהיה מענה לחוסר הידע. אשתדל לעסוק בתחום של התשובה הטבעית הגופנית וגם קצת הנפשית, על-מנת שמי שרוצה לשוב בתשובה אל מסלול חייו ידע כיצד ויוכל לתת מענה לכאביו וגופניים ולצערו הנפשי וגם יוכל ללכת במסלול הנכון עוד לפני שהכאבים מתחילים.
על הקשר בין סוגי התשובה השונים
המשפט האחרון מחבר אותנו לידיעה שהתשובה הנעלה היא "התשובה השכלית" זאת שלא מונעת רק בגלל הצער או עקב השפעה של משהו חיצוני (לימוד, דרשה, מאמר, רשומה...) אלא תשובה שבאה מהכרה פנימית מה היא הדרך הנכונה ללכת בה מתוך השקפת עולם מלאה, לאחר שהקשיבה גם לגוף ולנפש וגם למסורת.
לשוב בתשובה כולל אם-כן יחס של כבוד ושימת לב לגוף (תשובה גופנית טבעית), להקשיב לקולות העולים מתוככי נפשי (תשובה גופנית נפשית), להישמע לדברי התעוררות וחיזוק (תשובה אמונית) וללכת לפי האמת הפנימית והמודעת שלי (תשובה שכלית). אולם כל תחום אינו עומד בפני עצמו ובלעדי האחרים הוא חלקי ביותר.
אז מה זה: דבר תורה או מדור בריאות?
הרשומה הפעם היא קצת חריגה (למרות שנעסוק בהמשך גם בחגים נוספים), והבלוג כמובן יעסוק בתחום הגוף בעיקר. אולם בגלל הסיבה שהגוף קשור מהותית לנפש ולרוח, וש"כפי הנראה מקצוע של תשובה זו תלוי הוא, בקשר חזק, ביתר חלקי התשובה הרוחנית-הטבעית, האמונית והשכלית" יהיו בו גם התייחסויות אל החלקים הגבוהים שבנפש וגם אל המסורת היהודית.
נעסוק השנה ב"ה בכאבי גב ובהבנת תפקידו של הגב לפי הרפואה הסינית, בראש ובכאביו וכן במחלות החורף ובפורמולות של צמחי מרפא שיכולות לעזור לנו לעבור את החורף בשלום. נושאים נוספים יבחנו במהלך השנה גם בהתאם לתגובות שיעלו מכם.
לפני כמה שנים החלטתי שאני מנסה ללכת בדרך הזו ולשוב בתשובה טבעית. עשיתי כמה טעויות בדרך ועדיין אני מחפש כמה תשובות ועוד צריך הרבה פעמים לתקן את עצמי.
אני מזמין אתכם להצטרף לקריאה מדי שבועיים. דעו תמיד שאין בכתיבה משום הדרכה של מטיף שכבר הזדכך וכעת מטיף לצאן מרעיתו, אלא בעיקר הזמנה להקשבה.
שנזכה לשוב בתשובה שלמה
בן-ציון שקלאר
התשובה הטבעית
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה